|
Vanaf 27 september gaat Oumi op tournee en speelt door het hele land tot 29 december. → speelijst
In de Bellevue Lunchtheatervoorstelling Oumi vertelt Nasrdin Dchar het verhaal van zijn moeder, een Marokkaanse vrouw die naar Nederland kwam. Deze door pers en publiek bejubelde voorstelling was al twee keer eerder in Theater Bellevue te zien en is een universeel verhaal dat eigenlijk door iedereen gezien zou moeten worden. In Oumi speelt Dchar zijn moeder en met haar een hele generatie Marokkaanse vrouwen van wie wij heel weinig weten. ‘Mijn moeder vindt dat het goed is dat dit verhaal wordt verteld.’ Oumi is in april 2011 gestart als een productie van Bellevue Lunchtheater. In seizoen 2012 - 2013 reist de voorstelling avondvullend langs Nederlandse theaters. Nasrdin Dchar vertelt het verhaal van zijn moeder. Oumi (mijn moeder) gaat over het leven van Habiba, een Marokkaanse vrouw die in Steenbergen terechtkwam. Over hoe ze opgroeide in het bergdorpje Touasitte, waarom ze naar Nederland kwam en hoe dat haar leven veranderde. En over één van haar zonen die acteur werd: Nasrdin, die zich vaak ingeklemd voelt tussen loyaal zijn aan het land waar zijn wortels liggen en loyaal zijn aan het land waarin hij leeft. Veel is verenigbaar, heel veel niet. Nasrdin Dchar speelde in deel twee van De Geschiedenis van de familie Avenier de rol van Mohammed, de gastarbeider die in de jaren 60 naar Nederland kwam. Hij speelde de geschiedenis van zijn eigen vader. Toen tijdens de lezing van deel drie bleek dat Mohammed medeverantwoordelijk was voor het verduisteren van het familiekapitaal, kwam hij in gewetensnood. De brieven die hij schreef naar regisseur Jaap Spijkers en schrijfster Maria Goos over zijn schuldbesef en dat hij om die reden uit het stuk wilde stappen, zijn de aanleiding geweest voor de voorstelling Oumi. Voor deze voorstelling zijn Nasrdin Dchar en Maria Goos tien dagen in Oujda geweest, waar ze verbleven bij zijn familie. De interviews van Nasrdin Dchar met zijn moeder en de ervaringen die Nasrdin Dchar en Maria Goos deelden in Oujda, zijn de basis voor de voorstelling. Eerder maakte Maria Goos samen met Marcel Musters de voorstelling Smoeder, over hun beide moeders. Acteur Nasrdin Dchar was in 2010 te zien in de film Tirza, de toneelvoorstelling Branden van het Ro-theater en in de Bellevue Lunchvoorstelling De titel is focking lastig. In 2011 vertolkte hij een hoofdrol in de film Rabat, hetgeen hem een nominatie opleverde voor Gouden Kalf voor Beste Acteur. spel Nasrdin Dchar tekst Maria Goos regie Jaap Spijkers vormgeving Robin Vogel Over Oumi schreef eerder: NRC: ‘Een glanzende voorstelling als Oumi is een belangwekkende aanwinst, niet alleen voor het oeuvre van Maria Goos, ook voor het Nederlandse toneel.’ Het Parool: ‘Nasrdin Dchar toont zich een meesterlijke verteller.’ de Volkskrant: ‘Een verhaal van herinnering, verwondering, weemoed en veerkracht - ontwapenend en fris.’ |
|
|