Peter van der Meer
Het stuk DOEK! dat ik voor Loes Luca en Peter Blok heb geschreven is geregisseerd door Aat Ceelen. Kik Productions brengt het uit. → speellijst

DOEK! is, net als de film Vreemd Bloed trouwens, een afwijkend werk, vergeleken met mijn andere werk. Vreemd Bloed is voor het eerst een cinematografische vertelling en DOEK! is een stuk waarin de constructie bijzonder is. De vraag: 'Bestaat er echt en onecht in de liefde en in de kunst?' staat centraal.

Die vraag is terug te vinden in de structuur van het stuk. Er wordt voortdurend geschakeld tussen vertellen en spelen en zijn. Er wordt geschakeld tussen verleden en heden en Loes en Peter spelen behalve de karakters Lies en Richard ook de personages waarover Lies en Richard vertellen.

Alles wordt gedaan met één bank en licht. Dit toneel is, nu ik erover nadenk, waarschijnlijk wel een reactie op de vertelstructuur van Smoeder waarin Marcel en ik ook zonder fysieke transformaties schakelden tussen het spelen van onszelf en onze moeders.

Zoals regisseur Aat Ceelen zegt: 'We hebben te maken met een wereldpremière. We weten nog helemaal niet wat dit voor een stuk is.' Ze zijn met zijn drieën voor het grootste gedeelte van de repetitieperiode bezig geweest met die afwijkende structuur van DOEK! Hoe krijg je die naadloze schakelingen duidelijk? Een paar scènes bleken maar Fremdkörpers te blijven en zijn gesneuveld. Andere zijn op een manier herschreven waardoor ze niet 'herbeleefd' maar 'verteld' worden, terwijl die vertellingen gaandeweg dan toch weer herbelevingen worden. We zijn allemaal erg blij dat we zoveel try-outs hebben, want aan echt spelen zijn ze nog niet toegekomen. Ik verheug me er enorm op om nu eindelijk, na drie jaar kauwen en herkauwen, het stuk met publiek te kunnen zien.