fotografieElsZweerink

nrc.nl 10 november 2015

door: Hans Beerekamp

Maria Goos

Het beste tv-drama vind je nu bij de VARA


Volgens de regelen der scenariokunst maken we (hernieuwd) kennis met hoofdpersoon Jacqueline (Jacqueline Blom) door de ogen van een buitenstaander. De gemotoriseerde ‘morgenster’ of vuilnisjutter Willem (Marcel Hensema) heeft haar in zijn bakfiets naar huis gebracht, omdat ze te bezopen was om zonder problemen een taxi te nemen.

Willem heeft alles gezien. Hoe ze op het terras steeds meer tequila’s nam, zich onmogelijk maakte met een speech voor collega’s en familie. Ze bevindt zich op een dieptepunt in haar leven: het huwelijk dat in de eerdere serie Volgens Robert ontrafelde, is nu echt naar God. Maar kun je dan nog wel blijven werken in de dokterspraktijk van je ex?

Scenarioschrijver Maria Goos werd bij Volgens Jacqueline geconfronteerd met een vergelijkbaar probleem, omdat haar eigen huwelijk met hoofdrolspeler Peter Blok ongeveer synchroon ontplofte. Maar wat een mooi melancholiek sarcasme leverde dat op, in de door Johan Timmers geregisseerde serie. De eerste aflevering heet Ik denk dat ik vandaag de teugels maar eens lekker laat vieren voor een keertje, en zo wanhopig ziet het er inderdaad uit.

Net zoals Robert (Blok) in het vorige seizoen werd achtervolgd door een geheimzinnig jongetje, zijn jongere ik, vindt Jacqueline nu een meisje op de stoep. Je moet het maar durven, gewoon nog de klassieke Freud als dramatisch instrument toelaten. Het beste tv-drama bij de NPO vind je op dit moment bij de VARA: Overspel en Volgens Jacqueline bieden genoeg revanche voor de onevenwichtige politieke miniserie De Affaire.

Bij al dat goede drama doet zich wel een probleem voor, dat we de topacteurs steeds in andere rollen terugzien. Het kostte even tijd om te wennen aan de gedachte dat deze Jacqueline Blom niet de perfide officier van justitie Justine de Heer uit Penoza (KRO-NCRV) was. Bij de door Han Kerckhoffs gespeelde sullige huisvriend denk ik steeds aan zijn politieke goeroe in De Fractie (VPRO) en de jonge collega Anna (Fockeline Ouwerkerk) met wie Robert een nieuw bestaan zal gaan opbouwen, zie ik in gedachten steeds als finalist in Dance Dance Dance (RTL4) peentjes zweten.

Die carrousel van bekende gezichten hoort nu eenmaal bij televisie en de beste acteurs zijn uiteraard gewoon het vaakst in beeld. Maar de kleine herhaling van zetten is dan ook werkelijk de enige kanttekening bij een vlekkeloos geschreven, geregisseerde en gespeelde tragikomedie, vol met de bekende fijne zinnetjes van Goos: „Er is maar een ding dat bij kan dragen aan uw herstel, het komt uit de kont van een kip” of „Wat hebben wij zin in een afvoerputje!”